Akershusmagasinet | 07. Modig talentutvikling
873
page-template-default,page,page-id-873,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
Vebjørn Sundby og Jens Trinidad i A/WAY, en koreografi av Shintaro Oue. Foto: Antero Hein.

MODIG TALENTUTVIKLING

Guro Nagelhus Schia fikk 17,5 millioner kroner til å starte et profesjonelt dansekompani. – Det er helt fantastisk at fylkeskommunen tør satse så mye på dans.

Hun har jobbet som danser i 18 år, både i Carte Blanche i Norge, og utenlands hvor hun har stått på de mest prestisjefylte scenene verden over med Eastman – kompaniet til den verdensberømte koreografen Sidi Larbi Cherkaoui. Vel hjemme merket Rykkin-jenta seg fylkeskommunens fokus på talentutvikling – blant annet innen dans.

SOM DET STÅR i fylkeskommunens kulturplan: Den «skal bidra til en satsing på talentutvikling på kunst- og kulturfeltet, med regional forankring, nasjonalt nedslagsfelt og prestasjoner på internasjonalt nivå, gjennom å rekruttere via formelle og uformelle miljøer».

– Det er flott med talentsatsing, men det må også lages arbeidsplasser for danserne. Danserne i DanseFOT er kjempedyktige og lever ut drømmen sin der. Det er trist å tenke på at de blir så flinke, når jeg vet at det finnes så få jobber, sier Guro Nagelhus Schia.

Men med 17,5 millioner fylkeskommunale kroner fordelt over fire år kunne Guro danne sitt eget profesjonelle dansekompani – Nagelhus Schia Productions. Kompaniet vil være et profesjonelt danseteater for produksjon og formidling av nyskapende og utfordrende scenekunst av høy kvalitet.

– Vi jobber mot en stor og spennende oppsetning som vi skal sette opp på Bærum kulturhus i juni, Orbo Novo av Sidi Larbi Cherkaoui, med 14 fantastiske dansere på scenen, forteller Guro.

– Produksjonsselskapet leverer også, i samarbeid med Bærum Kulturhus og Talent Norge, talentutviklingsprogrammet Aspirant Mentor Program for unge dansekunstnere innen samtidsdans på høyeste nivå.

DanseFOT ER ET talentutviklingsprogram som har sitt utspring i kulturskolen i Bærum. Fylkeskommunen har imidlertid – i tråd med kulturplanen – bevilget penger til en egen klasse som favner talenter fra hele fylket. Nagelhus Schia Productions skal være tilknyttet dette arbeidet.

– Vi samarbeider med DanseFOT med en felles forestilling i året, sier Guro.

Hennes kompani er i svært eksklusivt selskap: Landets tredje som får en fast bevilgning – i likhet med Nasjonalballetten og Carte Blanche.

– Vi har langt å gå før vi når deres budsjetter, men vi er veldig takknemlig og glade for en fast bevilgning. Det gir oss muligheter til å planlegge, sier Guro.

AKERSHUS HAR ET veldig stort dansemiljø, det er flott at fylkeskommunen ser og anerkjenner det arbeidet som er lagt ned av så mange gjennom så mange år, og at den satser videre på det. Dans i Norge er på et veldig høyt internasjonalt nivå, og med dette kan vi etablere en grunnmur hvor vi kan videreutvikle det ytterligere. Det finnes mange frigrupper av dans i Norge, men det er få som har en stabilitet. Og stabilitet er viktig for å kunne tenke mer langsiktig, både for dansere og koreografer.

Foreløpig har ikke Guro råd til å helårsansette hverken dansere eller administrasjon, hun ansetter de som trengs til hvert prosjekt. Det kan variere fra en til fjorten.

– Innen sommeren 2019 kommer vi til å ha hatt 32 ansatte. Vi ansetter dansere fra hele verden, hittil har 60 prosent vært fra Norge, resten fra andre land. Jeg har jobbet mange år i utlandet selv, og vet hvor verdifullt det er å få inspirasjon utenfra.

De fleste premierene blir på Bærum kulturhus.

PÅ TOPPEN AV de 17,5 millioner fylkeskommunale kronene har Nagelhus Schia 
Productions fått 4,5 millioner kroner fra Sparebankstiftelsen – fordelt på tre år.  Det gir rom for ytterligere virksomhet.

– Vi skal invitere skoleklasser til oss slik at de kan se hvordan vår arbeidsdag er. De skal få innblikk i dans, lys/lyd, teknikk, kostymer og scenografi, sier Guro Nagelhus Schia, som driver kompaniet sammen med assisterende kunstnerisk leder Vebjørn Sundby, og produsent Sarah da Fonseca.

Spennvidden er stor, og det er akkurat det hun liker.

– Det er spennende at vi får lov til å jobbe med DanseFOT, med å skaffe de mest interessante koreografene og danserne til kompaniet, og med skoleklasser. Det er så fint å jobbe både med spiss og bredde.

Guro Nagelhus Schia, kunstnerisk leder for Nagelhus Schia Production.
Kompaniet vil være et profesjonelt danseteater for produksjon og formidling av nyskapende og utfordrende scenekunst av høy kvalitet.