Akershusmagasinet | 09. Follopiloten brøyter vei
875
page-template-default,page,page-id-875,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
Foto: Knut Werner Lindeberg Alsen

FOLLOPILOTEN BRØYTER VEI

Snakk om velklingende samarbeid: Norges musikkhøgskole og kulturskoler i Akershus har gått sammen for å styrke den lokale musikkopplæringen og den nasjonale musikkutdanningen.

Det begynte som en lokal forankret ide i Follo-kommunene. Men etter tre år som pilotprosjekt, kom tiltaket i fjor inn i Akershus fylkeskommunes kulturplan, og fikk en årlig bevilgning på 2,5 millioner kroner. Nå inviteres flere inn i ordningen. I tillegg til kulturskolene i hele Akershus, vil tiltaket også inkludere de videregående skolene og folkehøyskolene som har musikklinjer. Styringsgruppa for Follopiloten har nylig vedtatt at ordningen skal hete UngMusikk.

Og ordningen beskriver Kari Solheim, prosjektleder for Follopiloten, slik:

– Det er et samarbeid mellom Norges musikkhøgskole, Akershus fylkeskommune og Follo-kommunene, og har blant annet som mål å styrke kunstens og kulturens plass i opplæringen og lokalsamfunnet. Samarbeidsavtalen inneholder ti satsnings-
områder, og favner bla. talentutvikling, 
musikkformidling, forsknings og utvik-lingsarbeid, praksisplasser i forhold til 
musikkhøyskolen, faglig og pedagogisk 
etter- og videreutdanning for pedagoger og ledere.

DET BETYR FOR eksempel at studenter fra musikkhøgskolen har Follo som praksis- og konsertarena og at utvalgte elever har åtte årlige spilletimer med lærere fra musikkhøgskolen. Den lokale kulturskolelæreren er med på undervisningen, noe som gir kompetanseutveksling begge veier.

Det er dessuten opprettet mesterklasser med ti elever i hver instrumentgruppe som har fire årlige samlinger med lærer ved 
musikkhøgskolen. Også her er flest mulige lokale lærere med.

– I Follopiloten jobber vi også mye med bredde i en talentsatsning. Vi tenker ikke bare spisset talentutvikling for de få, men legger til rette for et helhetlig opplæringsløp med fordypning og talentsatsing også for våre helt unge elever, sier Kari Solheim.

BJØRG J. BJØNTEGAARD er førsteamanuensis ved Norges musikkhøgskole (NMH), og NMHs koordinator for Follopiloten. Hun er storfornøyd med ordningen:

– Det som er veldig viktig for oss, er at vi får en tett kontakt med de miljøene vi rekrutterer fra til NMH. Dessuten blir skolene der ute kjent med det vi holder på med. Og vi får også tettere kjennskap til hva som foregår der ute gjennom det samarbeidet vi har med kulturskolene, påpeker hun.

Og ikke bare det: Follopiloten har også innflytelse på NMHs arbeid med ny talentstrategi.

– Noen av modellene fra Follopiloten har brøytet vei for NMHs tenkesett om forhold til talentutvikling, sier Bjørg J. Bjøntegaard.

Vi tenker ikke bare spisset talentutvikling for de få, men legger til rette for et helhetlig opplæringsløp også for våre helt unge elever
Her fra Programserien»Young play» i Oslo konserthus. Oslo filharmoniske orkester sammen med Follo ungdomssymfoniorkester. Foto: Alexander Krogh Plur