Akershusmagasinet | 10. Legger til rette for nye bydeler
876
page-template-default,page,page-id-876,ajax_updown_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-theme-ver-14.4,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.4.7,vc_responsive
Fornebuporten stasjon: Zaha Hadid Architects og A-lab. Prosjekt: «Himmelen under» Ill: Fornebubanen

Fornebubanen

LEGGER TIL RETTE FOR NYE BYDELER

– Når Fornebubanen står ferdig kan du reise fra Fornebu til Majorstuen på under 13 minutter, forteller Irene S. Måsøval, direktør for Fornebubanen.

Osloregionen er forventet å vokse kraftig i årene som kommer. På Fornebu planlegges det for flere tusen nye arbeidsplasser og boliger. Fornebubanen vil bidra med lettere reisevei både til og fra jobb. I tillegg vil den nye infrastrukturen legge til rette for tettere urbanisering i tilknytning til stasjonene.

GAMMEL IDE

Ideen om en forstadsbane ut til Snarøen ble unnfanget allerede i 1919.

– Det ble jo ikke noe av, og bussen tok over i stedet. Nå har vi jobbet med for-
prosjektet for bane i halvannet år og gleder oss til å legge det fram. Løsningene er så klare at vi kan budsjettere og velge overordnede tekniske løsninger, forteller hun.

Neste trinn blir å beslutte endelig finansiering hos Oslo kommune og Akershus fylke.

– Vi er også avhengige av private grunneierbidrag for å få banen realisert, sier Måsøval.

ARKITEKTKONKURRANSE

Som en del av forprosjektet utlyste Fornebubanen en plan- og designkonkurranse for de seks stasjonene. 85 firmaer meldte sin interesse, og 18 gikk videre etter prekvalifisering, der vinnerne av konkurransen ble kåret i desember. Nå pågår det kontraktsforhandlinger mellom de utvalgte arkitektbyråene.

– Vi er veldig tilfreds med forslagene som ble valgt, selv om flere av dem må tilpasses og modifiseres noe før bygging, sier Måsøval.

UNIKT SAMARBEID

Fornebubanen berører både Oslo kommune, Bærum kommune og Akershus fylkeskommune. Oslo kommune og Akershus fylkeskommune skal eie banen sammen, og Oslo kommune skal være byggherre. 
– Vi har jevnlige møter med byrådsavdelingen for miljø- og samferdsel og med Akershus fylke ved fylkesdirektøren for samferdsel. Her presenterer vi ulike utfordringer i prosjektet, og finner løsningene sammen. Sporveien, Ruter og Bærum kommune har også bidratt som viktige hovedinteressenter. Jeg er veldig fornøyd med hvordan samarbeidet fungerer og hvordan partene bidrar med sin kunnskap, sier Måsøval.

DEN STØRSTE UTFORDRINGEN

Hun regner med at arbeidet med de store entreprisene starter i 2020.

– En av våre hovedoppgaver er å finne de gode tekniske løsningene på alle de små og store utfordringene langs banen. Vi skal grave og sprenge under bakken i en strekning på om lag åtte kilometer i et område fullt med bygninger og infrastruktur. Folk vil jo merke at vi jobber, men med god informasjon underveis håper vi å gjennomføre dette prosjektet med minst mulig sjenanse for nærmiljø og beboere, sier hun.

Fornebubanen ventes å åpne for publikum 2025/26.

Vækerø stasjon: Gottlieb Paludan Architects og L2 Arkitekter. Prosjekt «Bergtatt» Ill: Fornebubanen
Fornebubanen berører både Oslo kommune, Bærum kommune og Akershus fylkeskommune. Oslo kommune og Akershus fylkeskommune skal eie banen sammen, og Oslo kommune skal være byggherre.